Wymiana grzejnika – czy to możliwe?

Przerwa w sezonie grzewczym, to właściwie jedyny okres, kiedy bez większych przeszkód można wykonać prace na instalacji centralnego ogrzewania. W związku z tym przypominamy o kilku kwestiach, o których trzeba pamiętać przy wykonywaniu tego typu prac.

Instalacja centralnego ogrzewania należy do części wspólnych nieruchomości (zarówno piony, jak i same grzejniki, czy termozawory z głowicą). Bez względu na status prawny lokalu to spółdzielnia z mocy prawa wykonuje zarząd nieruchomością wspólną. Decyzje dotyczące prac na części wspólnej w takim obiekcie, zatem także instalacji c.o., podejmują odpowiednie służby spółdzielni na podstawie posiadanej wiedzy, możliwości technicznych, obowiązujących regulaminów i rozporządzeń.

Podstawowa sprawa to konieczność zgłoszenia w administracji osiedlowej zamiaru wykonywania jakichkolwiek prac na instalacji c.o. i ustalenie terminu tych prac. Wynika to również z potrzeby spuszczenia wody z pionów. Taka usługa jest płatna.

W zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Nadodrze” lokatorzy mogą wykonywać prace tylko w ograniczonym zakresie. Spółdzielnia udziela zgody na przykład na wymianę grzejnika w łazience. Bez przeszkód lokator może zastąpić grzejnik żeliwny rurkowym z jednym zastrzeżeniem – jego moc nie może być większa niż 500 W. Zgody natomiast nie są wydawane w przypadku grzejników w innych pomieszczeniach. Dopuszczalne są jedynie systemowe wymiany grzejników całych węzłów (jednostek rozliczeniowych) z wykonaniem koniecznych zmian w węzłach.

Lokator może też otrzymać zgodę na połączenie członów grzejnych. Udzielana jest ona jednak jedynie w przypadkach połączeń funkcjonalnych pomieszczeń (np. kuchni i pokoju przyległego), jeżeli grzejniki zasilane są z tego samego pionu, pod warunkiem przyłączania zdemontowanych członów grzejnych do grzejnika w przyległym (połączonym) pomieszczeniu. W przypadku opomiarowania grzejników zmiany należy zgłosić w firmie Inwestor Sp. z o.o. przy ul. Stawnej 7F (tel. 834 00 89), w celu dobrania odpowiedniego podzielnika.

Całkowite zdemontowanie grzejnika, np. w kuchni, jest w zasobach SM „Nadodrze” niemożliwe i zgody na tego typu działania nie są wydawane. Spółdzielnia jako administrator instalacji c.o. jest zobowiązana do zapewnienia w każdym pomieszczeniu mieszkania minimalnych temperatur wymaganych właściwymi przepisami budowlanymi.

A co w przypadku planowanych zmian w opomiarowaniu grzejników lub wymian uszkodzonych podzielników? Takie sprawy należy zgłaszać bezpośrednio do firmy Inwestor Sp. z o.o. przy ul. Stawnej 7F (tel. 834 00 89). Natomiast uszkodzenia głowic termostatycznych należy zgłaszać do Administracji Osiedla.